Zakupy przez Internet – plusy i minusy

Coraz więcej Polaków robi zakupy przez Internet. Jakie korzyści daje ta forma zakupów oraz jakich niedogodności można się po niej spodziewać?
/ 03.04.2010 22:48

Coraz więcej Polaków robi zakupy przez Internet. Jakie korzyści daje ta forma zakupów oraz jakich niedogodności można się po niej spodziewać?

Internet służy nam głównie jako źródło informacji, miejsce komunikowania się z innymi oraz miejsce umożliwiające ściąganie plików z filmami i muzyką. Systematycznie coraz większą popularnością cieszą się też zakupy przez Internet, z czego wynika, że coraz więcej nas przekonuje się do tej niestandardowej formy zakupów, z której na Zachodzie korzysta ponad 80% internautów.


Zakupy przez Internet – plusy i minusy
 

Co się dobrze sprzedaje?

Na całym świecie najlepiej w Internecie sprzedają się książki i odzież. Zaraz po nich jest sprzęt elektroniczny i kosmetyki. Polacy natomiast, oprócz książek, kupują najwięcej odzieży i obuwia. Dobrze sprzedają się także kosmetyki, sprzęt sportowy i turystyczny, telefony komórkowe. Zwiększa się liczba kupujących sprzęt AGD, biżuterię, artykuły wyposażenia domu i hobbystyczne. Internauci najchętniej kupują w sklepach internetowych i na aukcjach, z których wiodącą prym jest w Polsce Allegro. Duże zainteresowanie klientów kupowaniem przez Internet przekładające się na zyski sprzedawców, doprowadziło do tego, że obecnie dbające o swoje interesy firmy sprzedające w „realu”  przenoszą swoją ofertę sprzedażową również do wirtualnej rzeczywistości, stwarzając klientom możliwość kupowania w „dwóch rzeczywistościach”.

Plusy zakupów przez Internet

Osoby, które korzystają z zakupów online, wymieniają zazwyczaj więcej plusów, niż minusów takich transakcji. Oto najczęściej wymieniane powody, dla których warto kupować przez Internet:

  • dostęp do ogromnej ilości produktów (w tym zagranicznych) bez konieczności wychodzenia z domu
  • oszczędność czasu 
  • szczędność pieniędzy (dużo produktów po okazyjnych cenach)
  • brak kontaktu z nachalnymi sprzedawcami i dzięki temu – wielka swoboda i brak skrępowania przy oglądaniu i kupowaniu
  • większa łatwość w znalezieniu produktów „trudno dostępnych”
  • możliwość poczytania opinii klientów na temat sprzedawcy i danego produktu  przed zakupem - na forach, portalach zakupowych, w porównywarkach cen itp.
  • brak kolejek
  • wszystko dostarczone do domu/ mieszkania

Minusy zakupów przez Internet:

  • upragniony towar nie otrzymujemy od razu, musimy czekać na dostawę, czasem kilka dni
  • pochłania czas – mimo że sam zakup może być równie szybki jak w tradycyjnym sklepie, to jeśli będziemy chcieli porównać produkty konkurencji, a dodatkowo poczytać opinie internautów na temat jego jakości i samego sprzedawcy, wtedy czas bardzo się wydłuża
  • nie możemy dotknąć i zobaczyć na żywo produktów
  • brak możliwości przymierzenia odzieży, obuwia w danej chwili
  • w razie niezadowolenia z otrzymanego towaru – konieczność pofatygowania się na pocztę i ponoszenia kosztów jego odesłania
  • nie zawsze istnieje możliwość zwrotów
  • możliwość trafienia na nieuczciwych sprzedawców

Wpływ Internetu w podejmowaniu decyzji o zakupie

O tym jak ważna jest rola Internetu przy zakupach można się przekonać, analizując badania rynku. Ostatnio przeprowadzono je dla sprawdzenia, jak Internet wpływa na zakup kosmetyków. Wynika z nich, że użytkownicy  chętnie i często szukają w nim informacji ułatwiających im podejmowanie decyzji o  zakupie. Dla 66% ankietowanych Internet jest  źródłem informacji o kosmetykach, dla 83% znalezione informacje, w tym opinie konsumentów - pomogły podjąć decyzję, co kupić w „realu”. Prawie 90% deklaruje styczność z reklamami kosmetyków w sieci, przy czym 62% było nimi zaciekawione. Ankietowani oczekują, że informacje o kosmetykach będą   jak najszerzej rozpowszechniane w sieci, a 42% z nich zadeklarowała, że w dokonała ostatnio zakupu kosmetyków online.

Wszystko to podkreśla jak wielką funkcję w procesie zakupowym pełni współcześnie Internet. Pomijając plusy i minusy tej formy, faktem jest, że jest to prawdziwa kopalnia informacja na temat produktów, przyczyniająca się do podejmowania decyzji o zakupie przez konsumentów. A dzięki temu, że opiniami dzielą się internauci, sieć stała się bardziej wiarygodnym źródłem od sprzedawcy.


Barbara Borycka