kom. (39)
5137

Rodzić po ludzku

Dekalog "Rodzenia po ludzku" - Akcja Gazety Wyborczej

1. Kobieta rodząca ma prawo do opieki życzliwej, serdecznej oraz do szacunku ze strony personelu. Ma też prawo do pełnej informacji Personel nie może traktować rodzącej niegrzecznie, lekceważąco, bezosobowo. Powinien ją wspierać emocjonalnie. Kobieta ma prawo do pełnej i zrozumiałej dla siebie informacji o postępach porodu, podawanych środkach, zabiegach i ich skutkach, a także o zdrowiu dziecka i ewentualnym jego leczeniu.

2. Kobieta ma prawo wyboru miejsca urodzenia dziecka Kobieta może - zgodniRodzić po ludzkue z prawem - wybrać dowolny szpital (nie tylko w swoim województwie), a także rodzić w izbie porodowej i w domu. Szpitale powinny tak zorganizować pracę, by nie narazić na odmowę przyjęcia żadnej kobiety, chyba że wyczerpane zostały wszystkie rezerwy. Wtedy szpital powinien zatroszczyć się o to, by kobieta trafiła tam, gdzie warunki są jak najbardziej zbliżone do oczekiwanych przez nią.

3. Przyszli rodzice powinni mieć możliwość przygotowania się do porodu w szkołach rodzenia Każda rodząca powinna mieć możliwie dogodny dostęp do szkół prowadzonych przez szpitale, przychodnie i inne placówki. Jeżeli najbliższa szkoła jest zbyt odległa, to wszelkich wyjaśnień lub instruktażu musi udzielić lekarz czy położna prowadzący ciążę.

4. To nie szpital, lecz kobieta decyduje, jak urodzi swoje dziecko Kobieta ma prawo do swobodnego poruszania się w pierwszej fazie porodu. Sama też powinna wybierać najdogodniejszą dla siebie pozycję do parcia.

5. Kobieta ma wpływ na środki i zabiegi stosowane podczas porodu Kobieta może nie zgodzić się na rutynowe zabiegi stosowane przez szpital: lewatywę, golenie wzgórka łonowego, indukowanie porodu, przebicie pęcherza płodowego, cięcie krocza czy znieczulenie. Każda rodząca powinna być traktowana indywidualnie, a zabiegi winny być wykonywane tylko, gdy są wskazania medyczne.

6. Poród jest wydarzeniem intymnym Rodząca ma prawo domagać się, aby wszystkie badania i zabiegi odbywały się w miejscu odosobnionym. Może również nie zgodzić się na obecność osób postronnych, w tym słuchaczek szkoły położnych i studentów medycyny.

7. Poród to wydarzenie rodzinne. Kobieta ma prawo do tego, by towarzyszył jej ktoś bliski Może to być mąż lub partner życiowy, matka, siostra czy ktoś inny, kto będzie mógł rodzącą wspierać i z kim będzie się czuła bezpiecznie.

8. Od pierwszych chwil po porodzie zdrowy noworodek powinien przebywać z matką. Dziecko ma prawo do najbardziej wartościowego pokarmu, czyli mleka matki Karmienie piersią należy rozpocząć natychmiast po porodzie. W oddziale położniczym matka powinna mieć możliwość przebywania bez ograniczeń z dzieckiem. Należy dążyć do organizowania systemu rooming-in, czyli sal dla matek z dziećmi. Personel powinien uczyć matkę karmienia piersią i wspierać ją, by przebiegało ono bez zakłóceń.

9. Szpital nie powinien, bez uzasadnionego powodu, zabraniać lub utrudniać matce i dziecku kontaktu z rodziną Szpital może tylko zachęcać do odwiedzania matki w godzinach dogodnych dla organizacji życia szpitalnego, nie może bliskim zakazać odwiedzenia matki czy dziecka. Chyba że są istotne wskazania medyczne lub epidemiologiczne.

10. "Rodzenie po ludzku" powinno być dostępne każdej kobiecie. Powinno być objęte ubezpieczeniem. Państwo powinno zapewnić dostępny dla wszystkich opisany wyżej standard rodzenia w szpitalach. Ten postulat nie wyklucza minimalnych opłat za dodatkowe koszty poniesione przez szpital, np. za jednorazowy fartuch dla osoby, która towarzyszy rodzącej. Większe opłaty mogą być pobierane tylko za świadczenia luksusowe, np. elegancko wyposażone sale, świadczenia hotelowe dla osoby towarzyszącej itp.
OCEŃ
3.80/5  OCEN
Tagi

Skomentuj Rodzić po ludzku

Autor
Tytuł
Treść

Komentarze (39) - Rodzić po ludzku

ewelinka11
Czwartek | 19 Sty 12, 14:26
0    nie oceniono 0
ewelinka11
Re: Rodzić po ludzkuja rodziłam w Wąbrzeżnie opieka... cudowna brakuje mi słow na opisanie pań położnych cudowne ciepłe kobiety które nigdy nie odmówia pomocy gratuluje szpitalowi tak wspaniałego personelu ... choc pochodze z okolic grudziadza nigdy bym tam nie rodzila opieka okropna
Gość We-Dwoje.pl
Wtorek | 3 Sty 12, 15:23
+1    oceniono 1 raz
Gość We-Dwoje.pl
Re: Rodzić po ludzkuRodzic po ludzku to w Pleszewie.19 grudnia urodziłam tam synusia. Fachowa opieka podczas porodu i po porodzie. Przemiły personel. Panie położne bardzo doświadczone.A jeśli polecać to doktora Cieślaka najlepszy lekarz w Pleszewie. Byłam bardzo mile zaskoczona, że tak miło może być w szpitalu. Serdecznie polecam.
Gość We-Dwoje.pl
Wtorek | 3 Sty 12, 15:37
0    nie oceniono 0
Gość We-Dwoje.pl
Re: Rodzić po ludzkuZgadzam się. Ja rodziłam prawie 5 lat temu w Pleszewie i polecam dr.Kończaka.
Gość We-Dwoje.pl
Środa | 26 Paź 11, 10:18
0    nie oceniono 0
Gość We-Dwoje.pl
Re: Rodzić po ludzku"po ludzku" to też warunki w jakich rodzimy. Na Inflandzkiej poznałam co to biobidet i do dzisiaj jest to mój najlepszy przyjaciel, z którym obcuję każdego dnia. Uważam że każda kobieta w ciąży powinna coś takiego mieć w swojej łazience.
Gość We-Dwoje.pl
Sobota | 24 Wrz 11, 14:09
0    nie oceniono 0
Gość We-Dwoje.pl
Re: Rodzić po ludzkuWszystkim młodym wrocławiankom chętnie wskaże najgorszy oddział położniczy i najgorszą położną; cwaną, złośliwą rutyniarę. Moj numer GG 13015160
Gość We-Dwoje.pl
Sobota | 24 Wrz 11, 14:01
0    nie oceniono 0
Gość We-Dwoje.pl
Re: Rodzić po ludzkuPrzeczytałam te piękne założenia:) Proszę wskazać mi szpital, w którym są realizowane? Raz jeszcze stwierdzam: akcja rodzić po ludzku jest obecna tylko na papierze. Wiadomo, papier jest cierpliwy, wszystko przyjmie!
Gość We-Dwoje.pl
Sobota | 24 Wrz 11, 13:51
0    nie oceniono 0
Gość We-Dwoje.pl
Re: Rodzić po ludzkuPlan porodu? Po co i dla kogo? Nikt nie przeczytał! Skandal! Położna fatalna! Jak można tak podeptać godność rodzącej kobiety? To zemsta, zazdrość? Jestem wstrząśnięta i mam nadzieję opisac dokładnie to, co spotkało moją córkę w XXI wieku. Może Gazeta wyborcza zainteresuje się jak realizowana jest akcja " rodzić po ludzku"? To jak zwykle...więcej »
Gość We-Dwoje.pl
Sobota | 24 Wrz 11, 13:08
0    nie oceniono 0
Gość We-Dwoje.pl
Re: Rodzić po ludzkuRodzić po ludzku? Gdzie tak można urodzić? Jestem matką trojga dzieci urodzonych w głębokiej komunie. Niedawno rodziła moja córka. Miała opłaconą położną, którą wymienia sie w internecie jako dobra. Nie można nigdzie wpisać opini, by przestrze przed tą kobieta. Nieludzki podejście do cierpiacej rodzącej młodej kobiety, traktowanie jej...więcej »
Gość We-Dwoje.pl
Piątek | 27 Sie 10, 11:38
0    nie oceniono 0
Gość We-Dwoje.pl
Re: Rodzić po ludzkuLEZALAM NA PATOLOGII CIAZY W G-DZU PARE RAZY, BO BYLAM W CIAZY BLIZNIACZEJ ZAGROZONEJ PORODEM ITP. DO SAMEGO ODDZIALU NIC NIE MAM NATOMIAST SMIE STWIERDZIC ZE NALEZALO BY ZMIENIC STANOWCZO ODDZIALOWA Z DUZA NAGANA!!!!!!!!!!!!!!!!! JEST KOMPLATNIE NIE PRZYGOTOWANA NA ZADEN OBCHOD!!! WMAWIA PACJENTKOM ZE NP KTG BYLO ROBIONE PO PRZYJECIU ,NIE DO...więcej »
Gość We-Dwoje.pl
Środa | 6 Paź 10, 19:04
0    nie oceniono 0
Gość We-Dwoje.pl
Re: Rodzić po ludzkuKurcze leżałam w tym samym czasie i mam inne spostrzeżenia. Owszem jedno zgodne, że babki palą w magazynku... dziurawe kroplówki? Musi Pani byc bardzo dziwną osobą, pewnie z pokroju tych, które narzekają na jedzenie na wczasach, a w domu chlewb ze smalcem :D Gratuluję palenia- wredne położne nie poprosiły Pani na fajkę. A święty Iwanier też jara...
Gość We-Dwoje.pl
Wtorek | 14 Gru 10, 14:21
0    nie oceniono 0
Gość We-Dwoje.pl
Re: Rodzić po ludzkuWłaśnie opuściłam patologię-ciąży i nie zgadzam się z Panią. Opieka była ze strony położnych i to bardzo dobra. Tak samo lekarze. Co do ktg to jak ma się kilka aparatów i pełen oddział a każdej trzeba zrobić badanie do 7.00, przed zmianą to ciekawe jak mają zdążyć? Trochę zrozumienia i zwykłej ludzkiej pokory. pozdrawiam
Gość We-Dwoje.pl
Niedziela | 1 Kwi 12, 15:43
0    nie oceniono 0
Gość We-Dwoje.pl
Re: Rodzić po ludzkuCiekawe jaką miałaby Pani pokorę w sobie gdyby wywoływali Pani poród martwego już dziecka, zostawili samej sobie na sali przez kilka godzin, nikt nawet ligniny nie przyniósł, przycisk wezwania pielęgniarki nie działał, a po spotkaniu p.Dr... stwierdziła, że krwawienie jest naturalne, kazała wrócic do łóżka w kałuże krwi i dalej zostawiła samej...więcej »
Gość We-Dwoje.pl
Środa | 4 Sie 10, 09:23
0    nie oceniono 0
Gość We-Dwoje.pl
Re: Rodzić po ludzkuNie mam pojęcia dlaczego porodówka w Grudziądzu ma tak negatywną opinię. Ja rodziłam w czerwcu planowo poród rodzinny, przyjechaliśmy z mężem do szpitala: w pierwszym etapie oczywiście zwykłe formalności, później badanie przez położną, która stwierdziła miednicowe ułożenie dzieciątka, ale dla pewności wezwała lekarza. Pani doktor zrobiła badanie...więcej »
Gość We-Dwoje.pl
Wtorek | 17 Sie 10, 21:19
0    nie oceniono 0
Gość We-Dwoje.pl
Re: Rodzić po ludzkuNie ma Pani pojęcia dlaczego jest taka negatywna opinia o grudziadzkiej porodówce,ponieważ rodziła Pani przez cesarskie cięcie(przynajmniej tak mi sie wydaje).Nie zaznała Pani chamstwa co niektórych pań położnych pracujących w grudziądzkim szpitalu(a może mi Pani wierzyć,że niektóre stać na wiele podczas porodu naturalnego).Pozdrawiam
Gość We-Dwoje.pl
Piątek | 14 Sty 11, 12:55
0    nie oceniono 0
Gość We-Dwoje.pl
Re: Rodzić po ludzkujeżeli to było do mnie to cc niemiała robionego od razU!a na porodówce spędziłam 9 godzin i wiem co to chamstwo położnych!widocznie pani trafiła na "normalne"i życzę aby pani następnym razem jak będzie rodzić to żeby trafiła tak jak ja i potem porozmawiamy:)
Gość We-Dwoje.pl
Niedziela | 30 Sty 11, 21:21
0    nie oceniono 0
Gość We-Dwoje.pl
Re: Rodzić po ludzkuOwszem to było do Pani:)Skoro Pani zaznała owego ''chamstwa'',to czemu Pani o tym nawet nie wspomniała?Dziwne..Otóż tak sie składa,że spędziłam na grudziądzkiej porodówce dłuuuuuugie 20 godzin i co nieco na temat ''chamskich''Pań położnych mogę powiedzieć.Dziękuje za życzenia,ale raczej nie zdecyduje się już na drugi poród,a jeśli nawet nigdy...więcej »
Gość We-Dwoje.pl
Czwartek | 29 Lip 10, 22:59
0    nie oceniono 0
Gość We-Dwoje.pl
Re: Rodzić po ludzkuOdradzam rodzenie w Parczewie, moje dziecko było niedotlenione- wszystko zbyt późno.
Gość We-Dwoje.pl
Czwartek | 8 Kwi 10, 19:36
0    nie oceniono 0
Gość We-Dwoje.pl
Re: Rodzić po ludzkuwitam. mam pytanie cy ktoś rodził w madurowiczu?w dniu wyznaczonego terminu mam sie zgłosic do spitala czy musze miec skierowania czy pezyjmia mnie bez niego?
Gość We-Dwoje.pl
Poniedziałek | 22 Mar 10, 22:55
0    nie oceniono 0
Gość We-Dwoje.pl
Re: Rodzić po ludzkuja rodziłam w styczniu tego roku w grudziądzkim szpitalu...wspomienia?do dzisiejszego dnia na samą myśl chce mi się płakać...po prawie dwóch dniach zrobili mi cc...ale te cc było zrobione z wielkiej łaski...bóle krzyżowe,brak postępów porodowych...w końcu rozwarcie 7 cm...i tak jak było 7 cm tak dalej nie szło...połozne wredne,chamskie,zero...więcej »
Nadia 26
Piątek | 30 Kwi 10, 20:55
0    nie oceniono 0
Nadia 26
Re: Re: Rodzić po ludzkuWidać nic się tam nie zmieniło:(No może oprócz tego,że podobno są lepsze warunki.Dziwię się tylko,że do dyrekcji nie docierają te niepochlebne informacje o oddziale...Ktoś powinien zareagować.
aaaa
Sobota | 8 Sty 11, 21:03
0    nie oceniono 0
aaaa
Re: Rodzić po ludzkuten doktor to tez mi poród odbierał...omijac go bedę z 100 metró
Gość We-Dwoje.pl
Poniedziałek | 22 Lut 10, 16:36
0    nie oceniono 0
Gość We-Dwoje.pl
Re: Rodzić po ludzkujedyny mily lekarz na ktorego trofilam to dr łuczak i ordynatro odzialu ale za to dr gról beszczelny opryskliwy nie liczy się z twoim zdaniem robił mi cesarskie ciecie to moje dzieci do dzis maja znamienia maly mial cala brode sina a mala caly kregoslup siny taki ginekolog powinien juz dawno nie pracowac a on jest zastepca...więcej »
Gość We-Dwoje.pl
Poniedziałek | 22 Lut 10, 16:25
0    nie oceniono 0
Gość We-Dwoje.pl
Re: Rodzić po ludzkuzgadzam sie z dziewczynami ja rodziłam i pilskim szpitalu koszmar . leżąlam na patologi ciąży polożne łaske robia ze ci kroplowke podłącza pala fajki smierdzą. mialam podlaczona kroplowke i krzyczla na mnie ze palster sie pomoczyl przy kompaniu . na położniczym to samo . syf brod i ubostwo
Gość We-Dwoje.pl
Czwartek | 28 Sty 10, 13:09
0    nie oceniono 0
Gość We-Dwoje.pl
Re: Rodzić po ludzkuW polsce nieda sie rodzic po ludzku A TE CALE ROZPOZADZENIE TEZ NIC NIEDA DALEJ PRZY PORODZIE RZADZA POLOZNE I LEKARZE NIEWAZNE ZE TO JUZ ZE RODZISZ WAZNE ZE IM PRZESZKADZASZ DLA NICH NIE LICZY SIE TO ZE RODZI SIE DZIDZIUS JA PODCZAS PORODU DOWIEDZIALAM SIE ZE JESYEM NIEODPOWIEDZIALNA I ZE MNIE MATKA NIEWYCHOWALA TO JEST RODZIC PO LUDZKU ALBO...
Gość We-Dwoje.pl
Czwartek | 28 Sty 10, 12:59
0    nie oceniono 0
Gość We-Dwoje.pl
Re: Rodzić po ludzkuODRADZAM POROD W CHELMIE RODZACA TRAKTUJA JAK JKAS NAJGORSZA KTORA IM PRZESZKADZA DLA NICH WAZNIEJSZE PAPIERKI NIZ RODZACA I POROD POLOZNE SA CHAMSKIE NAWET BARDZO POWINNI TEN SZPITAL ZAMKNAC LEKARZE TEZ CHAMSCY CO CHWILE ZMIENIAJA WERSJIE WYDARZEN KTOS POWINIEN Z MINISTERSTWA SIE PRZYJZEC TMU SZPITALOWI I TEMU CO TAM SIE DZIEJE NA PORODOWCE
gienia
Poniedziałek | 17 Maj 10, 10:08
0    nie oceniono 0
gienia
Re: Re: Rodzić po ludzkuzgadzam sie w stu procentach z tą opinią.ja rowniez rodzilam w chelmskim szpitalu i stwierdzam ze personel jest chamski,szczegolnie niektore polozne.stanowczo odradzam porod w chelmie
Gość We-Dwoje.pl
Poniedziałek | 6 Lut 12, 20:40
0    nie oceniono 0
Gość We-Dwoje.pl
Re: Rodzić po ludzkuJestem w szoku moze trafiłas na takie osoby , ja rodziłam tam raz i teraz bede drugi, super oddział fajni ludzie, lekarze i położne bardzo dobra opieka. Ale wiem ze nie lubią ludzi ze wsi :)
Gość We-Dwoje.pl
Piątek | 16 Mar 12, 09:55
0    nie oceniono 0
Gość We-Dwoje.pl
Re: Rodzić po ludzkuJa też jestem w szoku rodziłam w Chełmskim szpitalu i jestem zadowolona!
Gość We-Dwoje.pl
Czwartek | 28 Sty 10, 09:31
0    nie oceniono 0
Gość We-Dwoje.pl
Re: Rodzić po ludzkuJa uważam że w Polsce nie rodzi się po ludzku,położne są bardzo nie miłe (łagodnie powiedziane) i traktują rodzące kobiety jak bydło.
Ja rodziłam drugą córkę w Irlandii i przeżyłam wielki szok.Dwie położne były przy mnie,głaskały,pomagały,rozmawiały...
Dostałam znieczulenie chociaż o nie nie prosiłam.To znaczy rodzić po ludzku,w Polsce nie do...
Gość We-Dwoje.pl
Niedziela | 29 Lis 09, 19:13
0    nie oceniono 0
Gość We-Dwoje.pl
Re: Rodzić po ludzkuNie wiem czy gdziekolwiek istnieją lekarze z powołania,którzy wiedzą co przeżywa kobieta w takiej chwili jak poród,czy wiedzą co to za ból. Gdyby choc w 20 % wiedzieli jak kobiety cierpią to może byliby delikatniejsi i zachowywali się po ludzku. Ja rodziłam w Piotrkowie Trybunalskim,i jest to przeżycie koszmarne,byłam traktowana jak produkt na...więcej »
Gość We-Dwoje.pl
Niedziela | 18 Paź 09, 06:36
+1    oceniono 1 raz
Gość We-Dwoje.pl
Re: Rodzić po ludzkuserdecznie odradzam szpital w Hrubieszowie. Chamstwo na najwyższym poziomie
MADZIA31
Środa | 3 Cze 09, 18:44
0    nie oceniono 0
MADZIA31
Re: Rodzić po ludzkuNIESTETY PRAWIE RZADNE Z TYCH PRAW NIE JEST RESPEKTOWANE W GRUDZIĄDZKIM SZPITALU..
...RODZIŁAM TAM DWA RAZY..WSPOMNIENIA KOSZMARNE...
..ZRESZTA NIE ZNAM KOBIETY W GRUDZIADZU KTÓRA BY SIĘ POZYTYWNIE WYPOWIADAŁA O RODZENIU W TYM SZPITALU..
....
Nadia 25
Niedziela | 27 Wrz 09, 16:15
0    nie oceniono 0
Nadia 25
Re: Re: Rodzić po ludzkuCałkowicie się z panią zgadzam.Ja również nie mam przyjemnych wspomnień z grudziądzkiej porodówki.To był 25-godzinny KOSZMAR!Mimo,że od mojego porodu upłynęło już 9 miesięcy,nadal nie potrafię zapomnieć jak zostałam potraktowana.Nie wiem czy kiedykolwiek zdecyduje się na drugie dziecko,a jeśli nawet,to z pewnością nie urodzę w Grudziądzu.
Gość We-Dwoje.pl
Wtorek | 24 Mar 09, 19:25
0    nie oceniono 0
Gość We-Dwoje.pl
Re: Rodzić po ludzkuOdradzam rodzenie w szpitalu w Lesznie.
Gość We-Dwoje.pl
Poniedziałek | 16 Mar 09, 23:01
0    nie oceniono 0
Gość We-Dwoje.pl
Re: Rodzić po ludzkujak to wszystko pięknie brzmi, kobieta ma prawo do tego do tamtego. To tak jak moja koleżanka poszła do sądu żeby zamknęli jej byłego męża za kratkami bo ją pobił ale nie było wystarczających podstaw do zatrzymania dostała jedynie sądowy zakaz zbliżania się do niej przez byłego męża zapytała wtedy sędzinę co ma zrobić jeśli były zbliży się do...więcej »
Gość We-Dwoje.pl
Piątek | 13 Lut 09, 21:39
0    nie oceniono 0
Gość We-Dwoje.pl
Re: Rodzić po ludzkumam pytanie....chcialam rodzic w pozycji mi dogodnej aby uchronic swoje krocze od ciec np.na kuczaca,ale 2 dni temu moj lekarz prowadzacy powiedzial mi,ze sie naczytalam na internecie roznych bzdur,gdyz w szpitalach jest lozko przeznaczone do pozycji lezacej i nie mozna tego zmienic wedle swego widzi mi sie.
jagodaj5
Czwartek | 14 Sty 10, 12:47
0    nie oceniono 0
jagodaj5
Re: Re: Rodzić po ludzkuJa byłam w podobnej sytuacji i to co mogę Ci poradzić to nie słuchaj ani lekarza a ni położnej, tylko rób to co ci serce podpowiada. Jeśli chcesz rodzić w innej pozycji to w momencie gdy zaczną się bóle parte po prostu zejdź z łóżka i zacznij przeć kucając. Od razu zrobi się harmider i zamiast wciskając Cię na łóżko położna będzie musiała...więcej »
madzia k
Piątek | 19 Gru 08, 00:00
0    nie oceniono 0
madzia k
Re: Rodzić po ludzkuJestem co prawda w 4 miesiacu ciazy,ale mysl o porodzie mnie przeraza.Moze dlatego ze 5 lat temu,gdy rodzilam corke traktowano mnie zle i bylo strasznie.Gdyby nie obecny maz nikt by mi nie uwierzyl.Moja ciaza skonczyla sie cc,mialam tylko bole krzyzowe,mimo podania oksytocyny zero akcji.Moj lekarz prowadzacy powiedzial mi ze mam tzw.zespół...więcej »
Gość We-Dwoje.pl
Wtorek | 21 Paź 08, 13:50
+1    oceniono 1 raz
Gość We-Dwoje.pl
Re: Rodzić po ludzkuJeśli ktoś jest z południowej wielkopolski to polecam poród w Pleszewie. Tam można liczyć na naprawdę miły i profesjonalny zespół lekarzy i położnych i to BEZ ZAŁATWIANIA
Napisz komentarz i dołącz do dyskusji - Rodzić po ludzku

Podobne do Rodzić po ludzku